• Szerző Admin
  • augusztus 26, 2018

A világ legnagyobb multinacionális vállalatai

A világ legnagyobb multinacionális vállalatai

A világ legnagyobb multinacionális vállalatai 150 150 Admin

A multinacionális vállalatok a globalizáció kulcsszereplői. A 100 legnagyobb multi 2015-ös mérlegfőösszege a 1.290.000.0000.000 dollár volt, amelyből 62,0 százalék volt külföldön. A 100 legnagyobb multi értékesítése 7,7 trillió dollárt tett ki, ennek 64,2 százaléka külföldön.

A 100 legnagyobb multinacionális vállalat 16,1 millió alkalmazottjából 56,9 százalékot külföldön foglalkoztattak.

Összességében elmondható, hogy az elmúlt két évtizedben a multik külföldi elkötelezettsége jelentősen nőtt. A top 100-ban is koncentrálódik a vagyon: a top 10 multihoz kapcsolódik a vagyon 25,4 százaléka és a forgalom 25,1 százaléka. 2015-ben a 100 legnagyobb multiból 92-nek fejlett országban volt a székhelye. Mindössze nyolc multinak volt fejlődő országban a székhelye.

Tények

A multinacionális vállalatokra a globalizáció hajtóerejeként lehet tekinteni, mivel a szervezési, technikai és pénzügyi erőforrások felhasználása globális stratégia része. Iparágon belüli fúziók, felvásárlások és beruházások, vagy a keletkező új piacok megnyitása, a piac védelme és a költségmegtakarítás mind javították a mutlik piaci erejét.

2015-ben a 100 legnagyobb multi vagyona 12,9 billió dollárt tett ki, amelyből 8,0 billió dollárt külföldön (62,0 százalék) halmoztak fel. Értékesítés alapján a Top 100 ugyanabban az évben 7,7 billió dolláros forgalmat bonyolított, amelyből 4.900.000.000.000 USA-dollárt termelt külföldön (64,2 százalék). Az első 100 multi 16,1 millió munkavállalója közül 9,2 milliót külföldi leányvállalatban foglalkoztatott (56,9 százalék).

A 100 legnagyobb multi vagyona erősen koncentrált: egyedül a top 10 multi a vagyon 25,4 százalékával rendelkezett (3,3 billió dollár), és 25,1 százalékkal az eladások  terén (1 , 9 trillió dollár). A munkavállalók aránya 11,9 százalékkal meghaladta az átlagot (1,9 millió). A top 10 multi vagyonának 65.9 százaléka volt külföldön, és a teljes bevétel 66,5 százaléka keletkezett külföldön.

A transznacionális index (TNI) a vállalatok külföldi tevékenységének arányát méri. 2015-ben az első 10 multi átlagosan 65,3 százalékot ért el. A legmagasabb értéket a Vodafone érte el (81,2 százalék), a legalacsonyabbat pedig az energetikai cég Chevron (53,7 százalék). Összességében a multik külföldi tevékenysége jelentősen nőtt az elmúlt két évtizedben: 1995 és 2000 között a TNI értéke a top 100 vállalatra nézve átlagosan 51,5-55,7 százalék, 2005-2015 59,9-65,4 százalék.

2015-ben a 100 legnagyobb multinacionális vállalat közül 84-nek volt legalább 50 százalékos TNI-pontszámuk.

A növekvő transznacionalizáció ellenére az egyes hazai piacok gazdasági jelentősége továbbra is magas a legtöbb vállalatnál. Ennek fő oka az, hogy a külföldi eszközök, külföldi értékesítés és a munkavállalók sok állam között oszlanak meg: a 100 legnagyobb multi átlag 50 országban képviseltette magát leányvállalattal.

A tíz legnagyobb multi gazdaságilag fejlett országokból származik (Amerika (4), Egyesült Királyság (3), Japán, Franciaország és Németország). A 100 legnagyobb multiból 58 Európában található (köztük 17 az Egyesült Királyságban, 13 Németországban, 9 Franciaországban és 5 Svájcban). 21 multi került fel a listára az Egyesült Államokból, Japánból 11, és egy-egy Ausztráliából és Izraelből. Gazdaságilag fejlődő országokból mindössze nyolc multi került fel a listára (Kína (2) plusz Hong Kong, Brazília, Malajzia, Mexikó, Dél-Korea és Tajvan). 1993-ban a 100 legnagyobb multinacionális vállalat közül egyiknek sem volt székhelye gazdaságilag fejlődő országban.

adatforrás
ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferencia (UNCTAD): Világbefektetési jelentés 2016

Szólj hozzá